szerkesztőség

Építs vagy építtess magadnak oldalt?

Ha legóztál már életedben, pontosan tudod, milyen szórakoztató dolog a legkisebb elemekből összerakni valami nagy dolgot. Mi is így vagyunk ezzel, imádunk oldalakat építeni. Ha azt szeretnéd, hogy neked is legyen saját írói oldalad kétféle megoldás is kínálkozik. Az első, hogy megkeresed a Krancz Lacit, a mi weboldalépítő kollégánkat, és ő a te igényeidnek megfelelően foglal egy domain nevet, szerez hozzá tárhelyet, aztán beállítja az alapvető dolgokat, majd összerak (összelegóz) egy csinos dizájnnal működő oldalt, amit te a legnagyobb megelégedéssel használsz.

A másik megoldás, hogy mindezt egyedül zongorázod le kis segítséggel és sok-sok idő befektetésével és rengeteg legózással. A végeredményt tekintve bármelyik jó lehet, és könnyen előfordulhat, hogy magadtól is pillanatok alatt eljutsz egy működő weboldalig. De az is, hogy csak nagy sokára érsz el odáig, hogy publikálhatod egy írásodat.

Mi azt tanácsolnánk, ha számodra az írás és annak megmutatása a fontos, csak akkor tanulj oldalépítést, ha ellenállhatatlan vágyat érzel a technikai megvalósítás iránt is. Talán épp elég lesz a cms használat elsajátítása, a képek méretezése, a szövegformázás. A többit meg bízd ránk, vagy valaki másra!

Ketyeg ám a Web!

Simán lehet, hogy te is annak a generációnak vagy a tagja, akik már nem vagy alig néznek tévét. Ti pontosan tudjátok, hogy a netről épp úgy tudtok (ha nem jobban) tájékozódni, mint mondjuk a kereskedelmi tévék híreiből.

Ti a webet vadásszátok, itt keresitek az információt. És ezt tudják a potencionális hirdetők is. Gondolj bele abba, hogy téged hol és hogyan érnek el a gyógyszergyárak, az autóipar vagy épp a kozmetikai ipar. Nyilvánvaló ezer felületen, de ott bombáznak a legjobban, ahol sokan vagytok, olyan felületen, amit sokan olvastok. Tehát minél olvasottabb, látogatottabb az a site, amit te is pásztázol, annál nagyobb az esélye, hogy felbukkanjon valamilyen formában egy hirdetés. Ami egy blogíró vagy kiadó számára jó hír, hiszen a hirdetésekből jönnek a bevételek.

Ha professzionálisan akarsz online újságot készíteni vagy akár blogot írni, tudnod kell, hogy az önmegvalósítás, a jó ötlet nagyon fontos alap. De nem elegendő. Minél több olvasót kell toboroznod, közösséget építened ahhoz, hogy a hirdetők számára is értékes legyen a felület. Ne hidd, hogy ez csak a nagy kiadók számára elérhető. Komoly munka, kitartó menetelés, de ha ezt akarod elérni, nem létezhet akadály!

Figyelj, mert ketyeg már a webes óra!

Jó dolog a blog, de kihez jut el?

Ha nem akarsz úgy lógni a netes csúcsforgalomban, mint egykor a hatos villamoson az emberek, akkor fáradj a kocsi belsejébe.

Hogyan? Megmondjuk.

A könyv és újság kiadók a saját szempontjaik szerint válogatnak, amikor egy cikket leközölnek, vagy egy regényt kiadnak. Gyakran előfordul, hogy a te írásod nem az ő szempontjaik szerint való. Ezért az újságok nem közlik le, a kiadók nem adják ki. Nem baj, hiszen a netre bárki bármit feltehet. Ez igaz, te felteszed, de ki és miért fogja elolvasni? Hogyan veszed rá az embereket, hogy fáradjanak beljebb, a blogod belsejébe?

A blogírás 4 fő alapszabálya

  1. A saját hangodat használd, ne másolj!
    Megszámlálhatatlanul sok blog van a neten. Megszámlálhatatlanul sok témában – a gyerekneveléstől kezdve a főzésen át a kertészkedésig, meg mondjuk a kriptovaluták működéséről. Hogy miben lesz más a te blogod, mint a többi? Hát pont tőled! Te vagy az, akinek a személye különbséget tesz, hiszen a te gondolataidat nem gondolhatja más, csakis te. Pontosabban gondolhatja más is hasonlóan, csak ő nem írja le, ha leírja, nem így fogalmazza meg. Ezért fog téged, a te blogodat olvasni. Legyen saját hangod és ne másolj senkit! Csak így lehet igazán olvasott a blogod.
  2. Nézz szét a piacon!
    Mielőtt belekezdesz, és nevet is választasz a blogodnak, nézz szét a blogok ‘piacán’. Fölösleges olyan átlagos nevet adni neki, amiből már eleve van többszáz. Ugyanakkor a teljesen meredek blogcímeket is érdemes elkerülni, mert az félrevezető lehet. Nézelődj, keresgélj, olvasgass, csak utána dönts a saját blogod címéről.
  3. Arról írj, ami a fő témád!
    A témát már kijelölted a blogod címével. Ha a gasztronómiáról írnál vagy a Barbie babákról, esetleg a NASA legújabb felfedezéseiről – adott a téma. Ebben a tárgykörben fogsz elmerülni, ezeket a híreket, történéseket fogod megjeleníteni. Ha írói blogot indítasz, az más tészta. Itt a jegyzettől, a novelládon át a regénykezdeményig bármi elférhet. Egyébként pedig bármiről írhatsz a saját blogodban. Egyet tarts szem előtt: ne sérts meg senkit, mondanivalóddal támogass, ne árts.
  4. Csak legális forrású képet használj!
    Sokan gondolják úgy a blogokon és a Fb-on is, hogy bármilyen képet használhatnak illusztrációnak. Ez nem igaz. A képeket – ugyanúgy, mint az írásokat – szerzői jog védi. Azaz, ha találsz egy jó képet, csak és kizárólag akkor teheted ki a saját blogodba, bejegyzésedbe, ha a fotó készítője ebbe beleegyezett. Szerencsére számtalan olyan oldalt találsz a neten (ezeket összeszedtük neked, a megfelelő lecke tartalmazni fogja ezt a listát), amelyeken a szabad felhasználású (professzionális minőségű) képek csak arra várnak, hogy te letöltsd őket. Csupán azt kérik cserébe, hogy hivatkozásként tüntesd fel az oldal és a készítő nevét. Nem olyan nagy dolog, és téged is véd. Nagyon komoly perekbe lehet belecsúszni, ha képet ‘capcarázol’ (érts: veszel el) máshonnan. Minek kockáztatnál?